Geachte relatie,
Van harte gefeliciteerd met de oplevering van uw zonnestroom installatie!
Mochten onze monteurs u iets zijn vergeten uit te leggen staat hier alles dat u moet weten over uw zonnepanelen nog een keer op een rijtje.
- Registratie van uw systeem
- BTW teruggave
- Envoy-S kastje
- Uw opbrengst bekijken via de website
- Uw opbrengst bekijken via de app
- Registratie bij energieleveren.nl
- Salderingsregeling
- Reiniging van uw zonnepanelen
- Eerste hulp bij storingen
Registratie van uw systeem
Zodra de monteurs terug zijn op kantoor word de registratie van het datamanagement systeem afgerond. U krijgt dan een uitnodiging per e-mail om u te registreren en een account aan te maken. Vervolgens kunt u met uw e-mail adres en het door u gekozen wachtwoord inloggen op de website van het datamanagement systeem. Let op! U ontvangt deze e-mail via Enlighten, deze mail kan in uw spam box terecht komen.
Back to Index
BTW 0% Tarief
- Uw installatie is geleverd zonder BTW. U hoeft dus geen verdere stappen te ondernemen.
Envoy-S kastje
De Envoy-S is het kastje dat zorgt dat de productie van de zonnepanelen gemeten kan worden. De Envoy-S communiceert met de server van Enphase, waardoor er op enlighten.enphaseenergy.com de productie gemeten kan worden. In dit document vindt u de betekenis van alle lampjes op de Envoy-S. De uitleg van de lampjes staat op dezelfde volgorde als de lampjes op uw Envoy-S.

Uw opbrengst bekijken via de website
Heeft u Micro-omvormers van Enphase? Dan kunt u inloggen op

Uw opbrengst bekijken via de app
Op uw smartphone of tablet kunt u gebruik maken van een app. Om de app te installeren gaat u voor Android naar de Play Store en voor Apple naar de App Store.
Voor Enphase zoekt u naar MyEnlighten. U kunt ook gebruik maken van onderstaande buttons.
De Android app van Apsystems download u als apk bestand. Deze kunt u het beste op uw telefoon downloaden of naar uw telefoon kopieren om vervolgens de app te kunnen installeren.


Registratie bij energieleveren.nl
Uw zonnestroom installatie kunnen wij helaas niet registreren voor u bij energieleveren.nl. Via deze registratie wordt zowel de energieleverancier als de netbeheerder op de hoogte gebracht van uw installatie. Zodra de registratie is voltooid ontvangt u een bevestiging per e-mail. Vervolgens kunt u contact opnemen met uw energieleverancier met het verzoek het maandtarief te verlagen met als rede de aanleg van een zonnestroom installatie.
Indien u nog beschikt over een “normale” meter zal de netbeheerder u een bericht sturen met het verzoek een afspraak te maken voor het laten installeren van een nieuwe “slimme” meter. De reden die ze hier voor opgeven is dat u dan geen meterstanden meer hoeft door te geven en de netbeheerder tevens precies kan zien wat u terug levert met uw installatie.
Back to Index
Salderingsregeling
Op dit moment is het hebben van een slimme meter nog niet nadelig. De opbrengst van uw installatie word 1 op 1 verrekend met uw verbruik. Zolang uw oude meter nog goed werkt mag u een slimme meter weigeren, de salderingsregeling zal namelijk vanaf 2023 versoberen. Moet de oude meter door een defect vervangen worden, dan heeft u het recht om te kiezen voor een digitale meter zonder communicatiemodule. U kunt ook kiezen voor een digitale meter met communicatie module die u vervolgens op uw verzoek kan laten in- of uitschakelen. In het Infoblad van consuwijzer.nl vind u meer informatie over de salderingsregeling en de slimme meter.
Back to Index
Reiniging van uw zonnepanelen
Wij adviseren u om zelf uw zonnepanelen, indien nodig, te reinigen. Weest u vooral alert op dikke vogelpoep. Eén grote klodder kan al zorgen voor een rendementsverlies van 2 tot 5%. Zit er bij u in het kraanwater veel kalk, dan adviseren wij het gebruik van regenwater met een hogedruk plantenspuit. Het schoonmaken van zonnepanelen kunt u het beste doen in de ochtend of avond, als de zonnestraling minimaal is.
Is uw dak goed bereikbaar, gebruik dan warm water met een speciaal reinigingsmiddel en een zachte spons of hiervoor geschikte borstel. Gebruik niet zomaar een reinigingsmiddel, dit kan namelijk de zelfreinigende laag aantasten! Spoel na het schoonmaken de panelen af en maak ze droog. Wij verkopen speciale zonnepanelen reiniger voor € 6,59 via onze Webshop.
Heeft u een lastig te bereiken dak en ziet u vuilresten? Neemt u dan geen risico en spuit de panelen schoon met de tuinslang of maak gebruik van een speciale telescoopborstel. U kunt dan het beste een telescoopborstel gebruiken met een aansluiting voor de tuinslang.
Back to Index
Eerste hulp bij storingen
Geeft uw datamanagementsysteem geen of onjuiste waardes door? Hier een paar simpele stappen om de meeste storingen zelf te verhelpen.
Ik zie geen actuele gegevens in het datamanagement systeem.
Het eerste advies dat wij geven bij dergelijke storingen is om uw router of modem gedurende 10 seconden uit te schakelen. Heeft u een Envoy of ECU? Zet die dan ook even uit en weer aan. Is de verbinding van uw datamanagement systeem draadloos?
Ga dan bij uzelf na of onlangs het Wi-Fi wachtwoord is veranderd. Dit komt bijvoorbeeld voor als u een nieuwe router heeft aangeschaft of van internet aanbieder bent veranderd. Wij moeten dan langskomen, dit is gratis indien u een servicecontract met ons hebt afgesloten.
Ik zie dat één of meerdere panelen achterblijven op de rest.
Het kan zijn dat door het seizoen en de bijbehorende stand van de zon er nu (meer) schaduw over de panelen valt die er eerder nog niet was. Ook vervuiling kan een oorzaak zijn.
Er zal tussen de panelen altijd een klein verschil zijn in opbrengst. Dit heeft te maken met het productieproces. De verschillen waar u rekening mee kan houden liggen tussen die 10 en 20Wh per dag. Houd rekening met de hellingshoek van het paneel, ook die heeft invloed op de opbrengst. Een paneel dat vlak ligt zal in de zomer, als de zon hoog staat, een grotere opbrengst hebben dan een paneel dat onder een grotere hoek staat en in de winter/lente is dit vice versa.
De gegevens in het datamanagement systeem zijn afwijkend van die op de omvormer/Envoy.
Onze ervaring is dat u waarschijnlijk last heeft van een instabiele internetverbinding. Hierdoor worden niet alle gegevens correct gecommuniceerd met de servers van het datamanagement systeem. Voor uw opbrengst heeft dit verder geen gevolgen. Zorg er voor dat uw internetverbinding altijd actief is. Als u bij het verlaten van het huis bijvoorbeeld uw modem of router van de stroom af haalt kunt u tegen dit probleem aanlopen. De Envoy kan wel een aantal maanden de gegevens onthouden.
Ik heb een probleem en de oplossing staat hier niet tussen.
Heeft u bovenstaande instructies opgevolgd en uw storing is niet verholpen. Of heeft u een storing van andere aard? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij zullen proberen samen met u op afstand het probleem op te lossen. Mochten we hier niet in slagen zullen wij, indien gewenst, een monteur bij u langs laten komen. Heeft u een service contract met ons afgesloten dan doen wij dit kosteloos. Als achteraf blijkt dat de storing word veroorzaakt door een defect aan de door ons geleverde apparatuur zal deze binnen de garantietermijn kosteloos voor u worden vervangen of gerepareerd.